Van oost naar west Yosemite

27 juli 2015 - Bass Lake, Verenigde Staten

Opnieuw een prachtige dag in Bishop. Hoewel we al nieuwsberichten ontvingen over een bosbrand ten noorden van Yosemite, was gelukkig de pas die door het park heen gaat open. Dit scheelt een hoop reizen en dus tijd. Via het Mono Lake mochten we uiteindeljk in de rij op het park met de auto in de kunnen. Met een mooie folder leggen ze uit dat er veel beren zijn en dat je daarom niet te hard mag rijden. Zoeken, zoeken en zoeken, maar geen beer gezien. Het was een prachtige rit door bergen die tot 9000 feet hoog zijn. Dat begin je te merken met ademhalen. De natuurlijk hier is prachtig. De bergen, rotsen en watervallen zijn hierbij overvloed. Qua begroeiing verschilt het niet heel veel van Nederland. Veel naaldbomen. Halverwege kun je een wandeling maken richting de Giant Trees (mariposa Trees) deze zijn zo groot dat je er met z'n alle omheen kunt staan en dan nog kun je elkaar biet vasthouden. Halverwege kwamen we een boswachter tegen uit Noordwijk die ons kon vertellen dat de natuurbranden hier helemaal niet zo erg zijn. Het is een soort van overleving van de hoogste en oudste bomen die op deze manier meer voeding en water uit de grond halen. Ook komen de zaden op deze manier tot ontkieming. Weer wat geleerd.
Doorgereden op de prachtige route richting Basslake. In de verte zagen we donkere wolken. Blijkt dat er niet zo ver bij ons vandaan een andere bosbrand is ontstaan afgelopen zaterdag! Bruine wolken, maar er werd verteld dat de wind niet onze kant op staat en dat er meerdere blusvliegtuigen actief zijn. Gerustgesteld gaan slapen in hetbouderwetse, maar knusse huisje. Vanmorgen wakker geworden met een enorme rooklucht. De rook is gaan neerdalen het dal in en daar zitten wij! Overal hangt nu een mysterieuze waas. Ook over het meer. Op zich een spannend verhaal, maar heeft tot nu toe geen gevolgen voor ons verblijf in Basslake. In de krant lazen we dat er mensen geëvacueerd zijn in twee dorpen zuidwaarts. Komt wel goed daar waar wij zitten. Vandaag staat er dan ook gewoon een mooie wandelingnop het programma. De bergschoenen zijn aan en iedereen is er klaar voor. Lets go!!

1. Richard:
    27 juli 2015
    Ziet er weer goed uit.
    En een spannend verhaal er bij!